Una de les formes més bàsiques de l’ordinador és el processador de text, una eina que ha contribuït a crear noves formes d’escriptura i llenguatge. Aquesta exposició marca el temps d’aquesta evolució destacant obres d’art creades en diversos moments (i llocs) al llarg de la història recent de l’internet i l’expansió de la intel·ligència artificial.
Els Robopoem@s de Tina Escaja són un conjunt de cinc robots amb forma d’insectes les cames i els cossos dels quals estan gravats amb les set parts d’un poema escrit des del punt de vista del robot en format bilingüe, original en espanyol amb traduccions a l’anglès de Kristin Dykstra. L’activació per veu, els reproductors de micro-mp3 i la resposta als sensors (reactius als obstacles) permeten que aquests quadrúpedes interactuïn amb els humans i entre ells, emfatitzant inquietuds existencials abordades al poema. El segment final del poema, el número VII, reformula el pronunciament bíblic sobre la creació dels humans, tal com els percep el robot, “Segons la teva semblança/la meva imatge”. Amb aquesta afirmació, la noció de creació és reformulada pel poder de l’electrònica, qüestionant en última instància els seus fonaments binaris.
Belén García Nieto és programadora informàtica i en la seva obra converteix els llenguatges de programació en un idioma poètic. Alguns dels seus poemes funcionen com a codi i poden executar-se, i d’altres no. García Nieto utilitza un llenguatge suposadament neutre per escriure poemes amb múltiples significats que aprofundeixen en allò social i polític i emfatitzen que com qualsevol altre llenguatge, els llenguatges de programació no són neutres, i estan afectats per qui els crea i també per qui els utilitza. Acompanyen els poemes, les il·lustracions de Antonia Santolaya.
Què passa quan un generador d’imatges a partir de textos interpreta un poema? En aquesta obra de Dilalica el conegut sistema d’intel·ligència artificial Dall·E converteix en imatges el poema Mirall Antic de la poeta xilena Concha Zardoya. En el resultat es pot veure com Dall·E es veu obligat a prendre decisions que fugen de la literalitat, per exemple escollint una rosa “meitat en ombra, meitat en llum” per descriure visualment el primer vers.
Un bot llegeix parts de l’assaig Futurabilidad. La era de la impotencia y el horizonte de la posibilidad (2019) de Franco “Bifo” Berardi, a altres chatbots, que responen i aprenen progressivament de la conversa. Al seu llibre, el filòsof italià analitza l’ordre global que conforma la nostra política i la nostra imaginació, i proposa que la clau per a un canvi radical resideix en el treball cognitiu i la seva relació amb les tecnologies digitals. És a dir, els que poden reprogramar el sistema són els que en produeixen el contingut, i només necessiten aprofitar la potència que tenen a les mans. Futurabilities explora les possibilitats conversacionals humà-automàtiques al voltant del context actual de soledats connectades. En el marc d’aquesta exposició, el projecte funciona en línia i genera un xat, en aquest cas amb el conegut ChatGPT, que es construeix a poc a poc i les respostes del qual es modelen a partir de successives peticions de diàleg.
Founds machines per Diana Sánchez és un conjunt de caixes de llum creades a partir de les instruccions mecàniques i trivials d’un ordinador. Amb un clic, és possible ignorar la subtilitat amb la qual un botó ens comunica “Tornar a l’inici” o “Recordar-me”. Darrere d’aquestes interaccions hi ha una poètica implícita; oculta a les accions simples d’una màquina amb què conversem tot el dia. L’artista ha fet un inventari de captures de pantalla de diferents programes i plataformes per convertir-les després en petites pantalles físiques.
Ashes to ashes documenta en vídeo un poema digital interactiu que ja no existeix en la seva forma original. Forma part de la sèrie #Youtubers, dins el projecte més ampli #SELFIEPOETRY. En aquesta sèrie l’artista explora l’estètica dels vídeos confessionals que apareixien a Youtube al principi de l’existència de la plataforma, així com el discurs de les influencers avui dia. La documentació de la sèrie completa de poemes es pot veure a Youtube.